Na novou verzi známého protiválečného románu z první světové jsem se těšil. Současnost umožňuje filmařům vytvářet opulentní scény, a tak válečná vřava měla dostat intenzivní realistický nádech. Otázkou bylo, jak se tvůrci poperou s dějem.

Kdysi jsem četl knihu a následně viděl i film ze sedmdesátých let. Srovnání jsem se tedy ubránit nemohl, i když vzpomínky mám matné.

Scénáristé Lesley Paterson a Ian Stokell si z knihy vzali jen tu základní premisu. Na začátku celkem hezky ukáží naivitu, s níž mladí studenti za podpory nacionálně rozjetého okolí vstupují do války.

Úplně zde chybí fáze výcviku, kde v knize přichází první konfrontace s realitou. Ve filmu se rovnou valí na frontu. Šikana velícího desátníka se vejde do jedné scény s plynovou maskou.

Začíná nářez. Prostředí je nechutné, špinavé a klukům teprve dochází, o co doopravdy jde.

Ve scénách bojů film opravdu exceluje. Kamera i střih vám dávají pocit, jako byste byli hned vedle. Brutalita je citelná a potěšilo mě, že se film vlastně až na pár výjimek nesnaží o skutečné masové scény.

Velmi tomu napomáhá hudební složka z pera Volkera Bertelmanna. Postupy a použitými prvky připomíná hudební dobrovod z Nolanova filmu Dunkerk, nechybí nervní repetice a gradace různých efektovaných ploch. Jindy buduje napětí tichem, které pravidelně přerušují udery bubínku.

Postavy z knihy jsou tu omezeně rozvinuté a nedostávávají prakticky žádný prostor pro vývoj. Někteří umřou dřív, jiní o něco později, aniž byste se o nich něco dozvěděli. Vazby mezi postavami vyniknou jen v omezeném prostoru scény na frontovou linií. Zde je taky podle jeden z mála silných momentů filmu, kdy Paul a jeho kamarád sedí společně na latríně. Paul čte negramotnému Katzemu dopis od manželky a mimický koncert Albrechta Schucha mě opravdu oslovil.

Vrcholem válečných scén je tankový útok, kde beznaděj Němců úplně svírá hrdlo. Následující vlna Francouzů s plamenomety je naprosto strašidelná. Film tady ale bleskově přepíná do známé a silné scény, kdy Paul v boji muže proti muži zraní francouzského pěšáka, aby se jej pak v šoku snažil marně zachránit.

Snímek současně sleduje ještě druhou dějovou linku, v níž ukazuje politickou cestu k německé kapitulaci. Skutečnou nechuť německé generality ke kapitulaci tu personifikuje záměrně nesympatická postava generála, který nechává vojáky bojovat, protože tak se to patří a má to být čest. Sám hoduje v bezpečí zámku a vede s pobočníkem debaty o poválečné budoucnosti a ekonomické jistotě, kterou skrývá rodinná firma na vyrobu sedel na koně. Tady scénáristé hezky pomrkávají na diváka – hle, za pár let auta udělají „mrtvoly“ i z vás, kteří dneska na smrt posíláte miliony jiných.

Historii se snaží kopírovat i přístup Francouzů, kteří německou delegaci drtí velmi tvrdě.

Nejspíše měla tato linie dát filmu větší kontext na „velkou“ historii a dodat mu spád. Na mě ale působila rušivě a místo ní mohl dostat větší prostor rozvoj postav nebo jejich mentální propad v průběhu bojů. Film by tím ale ztratil na určité přístupnosti a srozumitelnosti pro neznalé této už dost vzdálené části dějin.

Na západní frontě klid
Shrnutí
Netlixová adatace vyniká válečnými scénami a hudbou. Dějová linka je ale slabší, z knihy si bere málo a místo ní si snaží pomoci krokem k politickému pozadí.
👍 Pro
Intenzita války
Realismus
Dobrá hudební složka
👎 Proti
Plytký děj
81
Silný válečný film, ale slabší drama
Zatím žádné zkušenosti v diskuzi. Buď první!
Komentujte Cancel
Comments to: Na západní frontě klid (2022). Vizuálně silný, ale dějově plochý film

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *